دوشنبه ٢٠ آذر ١٣٩٦

ورود کاربران

 
 
فراموشی رمز عبور | ثبت نام

روش مطالعه




مشغله ی ذهنی بسیاری از شرکت کنندگان آزمون های کنکور به ویژه کارشناسی ارشد، برخورداری از آمادگی روانشناختی است.

بحثی مهم که می تواند در صورت وجود هر گونه ضعف و نگرانی، در نگرش داوطلب تاثیر منفی بگذارد و نخست نگاه او را نسبت به خود و سپس نسبت به امتحانی که در پیش رو دارد، متزلزل و دچار مشکل کند.

به عبارت دیگر هر چه اعتماد به نفس داوطلب کنکور به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد کمتر باشد، که در اکثر مواقع به خاطر فاصله داوطلبان از فضای دانشگاهی کاهش می یابد، موفقیت او در آزمون کنکور سخت تر می شود. یعنی اگر داوطلب به کارآیی خود اعتماد نداشته باشد، عملکرد او تا حد زیادی کاهش می یابد.

بارها دیده شده داوطلبان کنکوری به اندازه کافی مطالعه کرده اند، ولی به دلیل برخوردار نبودن از اعتماد به نفس لازم، نتوانسته اند به خوبی از پس سوالات برآیند.

اگر شما هم با چنین مشکلی دست به گریبانید، بهتر است تا دیر نشده تمرین های هدفمند افزایش اعتماد به نفس را آغاز کنید و در راه تقویت تمرکز گام بردارید.

دیدگاه دیگر، نگرش داوطلب به امتحان است. اینکه چقدر امتحان را بزرگ یا وحشتناک می بیند که با بالا رفتن مقاطغ تحصیلی حجم این وحشت ها افزایش می یابد، به طوری که بر اساس نظرات کارشناسان آموزشی، داوطلبان کنکور بیشتری نگرانی، استرس و اضطراب را در روزهای پیش از کنکور تجربه می کنند.

زیرا داوطلبان فکر می کنند این امتحان برای آن ها مثل امتحان های دیگر نیست یا آزمونی است که می تواند خیلی وحشتناک تر باشد.

فکر می کنند اگر یک سؤال را جواب ندهند کل امتحان را خراب کرده اند و دیگر نمی توانند در مقاطع بالاتر از کارشناسی مشغول به تحصیل شوند.

این نوع نگرش نیز می تواند تاًثیر زیادی در موفقیت دانش آموزان کنکوری، به ویژه ارشد داشته باشد.

بسیاری از مشکلاتی که برای داوطلبان ایجاد می شود، ریشه در آمادگی روانشناختی آنان دارد. زیرا داوطلبان به دلیل نداشتن آمادگی روانشناختی لازم در جلسه امتحان دچار مشکل و اضطراب می شوند.



نخستین گام در رفع این مشکل تشخیص میزان اضطراب است.

اگر برای اضطراب طیف و دامنه ای بین صفر تا صد در نظر بگیریم، معمولاًاضطراب بین صفر تا
۲۰ مفید است. از این حد هر چه بر میزان استرس و نگرانی افزود شود، مشکلات بیشتری بر سر راه فراگیری مطالب به وجود می آید و در برخی مواقع تحصیل را مشکل ساز می کند. در موارد خیلی حاد نیز، مشاوره با یک متخصص و حتی استفاده از دارو که توصیه شده است نیز کارساز نیست.

نکته ی قابل توجه دیگر این است که، اضطراب و عملکرد رابطه ی معکوس دارند؛ به این معنی که هر چه اضطراب افزایش یابد، عملکرد علمی داوطلبان به ویژه در مقاطع بالاتر از کارشناسی کاهش می یابد.

گاه پیش می آید که داوطلبان نکات درسی را به خوبی مطالعه کرده و به خاطر سپرده اند، اما در جلسه امتحان قادر به پاسخگویی به سؤالات نیستند. در حالی که پس از امتحان وقتی سؤالات را مرور می کنند، درمی یابند بسیاری از آن ها را بلد بوده اند اما به خاطر نگرانی و استرس توان پاسخگویی را از دست داده اند.

در چنین شرایطی می توان گفت، یادگیری به طور کامل انجام شده ولی عملکرد آن دلخواه داوطلب نبوده است.

آن چه باعث خراب شدن عملکرد علمی دانش آموزان علی رغم یادگیری خوب و مناسب می شود، همان اضطراب است.

بنابراین، ممکن است داوطلبی نکات درس را خوب بلد باشد ولی عواملی مانند اضطراب، خستگی، دارو و... عملکرد او را در جلسه کنکور کاهش می دهد و شکست از آن او می شود.



در جست وجوی موفقیت و آرامش

کنکوری ها بهتر است در مقاطع بالاتر از کارشناسی ارشد، با توکل و آرامش تلاش شبانه روزی شان را شروع کنند و به خاطر داشته باشند، این آزمون با آزمونی که سال ها پیش پشت سر گذاشته اند، فرقی ندارد تنها مطالب تغییر کرده وگرنه نحوه پاسخگویی به سوالات به همان شیوه ای است که در کنکور کارشناسی در نظر گرفته شده است.

اگر این مهم را همواره در نظر داشته باشند، بدون شک این آزمون را هم مانند بسیاری از امتحانات دیگر زندگی پشت سر می گذارند
برای شرکت در آزمون کنکور به چهار نوع آمادگی نیاز است: آمادگی ذهنی، فکری، روانشناختی و معنوی.

منظور از آمادگی ذهنی بعد فنی و محتوایی است. به این معنی که دانش آموز کنکوری باید بر گروهی از یافته ها و مطالب مسلط باشد، تا بتواند در این آزمون علمی درست و به موقع ظاهر شود..
 

Copyright © 2012: SanjeshServ.ir , all rights reserved
This website was optimized for display sizes 1024 by 768 pixles and up