سه شنبه ٣ اسفند ١٣٩٥

ورود کاربران

 
 
فراموشی رمز عبور | ثبت نام

سوالات متداول داوطلبان


1- آیا در کلاس های کنکور ثبت نام کنیم یا خیر؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که بستگی به داوطلب دارد. اگر داوطلبی پس از مطالعه یک درس متوجه شد که نمی تواند به تنهایی به نتیجه دلخواه خود دست یابد می تواند در کلاس های کنکور شرکت نماید. دقت داشته باشید حتماً باید پس از بررسی توسط داوطلب در مورد کلاس رفتن و یا نرفتن تصمیم گیری شود. چون برخی از داوطلبین به موسسات مراجعه کرده و پس از مشاوره(که معمولاً موسسات آنها را ملزم به راهنمایی های سوگیرانه می کنند) در همه و یا تعداد زیادی از کلاس ها شرکت می کنند این در حالی است که نیازی به ثبت نام در همه کلاس ها وجود ندارد. در ادامه چند شاخص برای تصمیم گیری در مورد رفتن یا نرفتن به کلاس ارائه می شود:

1- آیا داوطلب پس از بررسی و مطالعه متوجه شده که نمی تواند به تنهایی نتیجه دلخواه خود را به دست آورد یا خیر؟

2- آیا آن درس از دروس مهم و تاثیر گذار رشته یا گرایش مورد نظر است یا خیر؟

3- آیا اصولاً کلاس می تواند مشکل داوطلب را برطرف نماید یا خیر؟

4- آیا کلاس توسط استادی مجرب و با سابقه به گفته دانشجویان و یا افراد بدون سوگیری و نه صرفاً تبلیغات موسسات اداره می شود یا خیر؟

5- آیا از بررسی مجموع هزینه (شامل شهریه، زمان حضور در کلاس، هزینه و زمان ایاب و ذهاب و .....) و منفعت (درصد در کنکور)، شرکت در کلاس صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟

6- .....

طبیعی است بر اساس پاسخ به هریک از پرسش های فوق می توان در مورد شرکت یا عدم شرکت در کلاس تصمیم گیری نمود. از داوطلبین عزیز خواهشمندیم که با این نیت که شرکت در کلاس الزاماً باعث موفقیت می شود، در کلاس ها شرکت نکنند، تنبلی را کنار بگذارند و با امید به خداوند و تلاش کوشش در پی موفقیت باشند که حتما موفق خواهید شد.

2- آیا از منابع و کتاب های کمک آموزشی موسسات استفاده نماییم یا خیر؟

تقریباً 99 درصد از کتاب های کمک آموزشی موسسات بی کیفیت بوده و نمی تواند جایگزین منابع اصلی شود. پس به هیچ عنوان خرید و استفاده از این کتاب ها توصیه نمیم شود.

3- آیا در کنکورهای آزمایشی شرکت نمایم یا خیر؟

بله حتماً در کنکور های آزمایشی شرکت نمایید چرا که باعث نظم، افزایش مهارت، مدیریت زمان، مدیریت استرس، تجربه و ... می شود. حال این که در چه تعداد از کنکورها شرکت نمایید این دیگر بستگی به داوطلب دارد. هر چه نیاز بیشتری به مزایای پیش گفته دارید بیشتر نیاز به شرکت در آزمون ها احساس می شود.

4- آیا واقعاً رتبه های تک رقمی معرفی شده در برخی موسسات صحت دارد؟

نه الزاماً این گونه نیست. برخی موسسات با این دوستان تماس گرفته و پس از پرداخت مبلغی آنها را رتبه های برتر خود معرفی می کنند.

5- شاخص های تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد کدام است؟

مقدمه

یکی از مواردی که همواره ذهن دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را به خود اختصاص می دهد، تغییر رشته به رشته هایی است که معمولا از بازار کار خوبی برخوردار می­باشند. در این میان رشته های حسابداری و رشته­ های مدیریت از طرفداران بیشتری برخوردار بوده است و هم چنین افراد زیادی به ادامه تحصیل در دو رشته­ ی MBA و مدیریت اجرایی تمایل نشان می­دهند. در این نوشتار به دنبال بررسی ابعاد گوناگون این موضوع هستیم با این امید که به سوالات زیر پاسخ دهیم:

1.       مزایا و معایب تغییر رشته چیست؟

2.       چه کسانی قادر به تغییر رشته می­باشند؟

3.       به منظور تغییر رشته چه ابزارها و مهارتهایی لازم است؟

4.       آیا رشته­ ی حسابداری، مجموعه مدیریت، MBA (Master of Business Administrator)  و مدیریت اجرایی ... انتخاب درستی است؟

5.       آیا لازم است که رشته انتخابی مکمل رشته­ی تحصیلی در مقطع کارشناسی باشد؟

6.       بازار کار کدام رشته بهتر است؟

7.       میزان قبولی و پذیرش هریک از رشته­ها به چه ترتیب می­باشد؟

 

لازم به ذکر است که این نوشتار با فرض آنکه تمامی مخاطبان آن با رشته ­های فوق الذکر آشنا هستند تهیه شده است. (لطفا جهت آشنایی با رشته­های فوق الذکر به بخش معرفی رشته­ ها در همین سایت و سایر سایت­های آموزشی مراجعه کنید.) به علاوه به منظور بررسی ابعاد فوق می­بایست به موارد گوناگونی توجه لازم مبذول داشت که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

 

آینده شغلی:

یکی از مواردی که در تصمیم گیری در ارتباط با انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد تاثیرگذار می­باشد بررسی آینده شغلی رشته انتخابی و آینده شغلی مورد علاقه فرد می­باشد. همانطور که در ابتدا بیان شد تمامی رشته­های فوق الذکر از بازار کاری خوبی برخوردار می­باشند و هم چنین می­توان گفت که رشته حسابداری، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، MBA و اجرایی در اولویت آن­ها قراردارند، لذا به بررسی آینده شغلی موردعلاقه فرد و تاثیر آن بر انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد می­پردازیم.

منظور از آینده شغلی مورد علاقه فرد، فضای کاری و نوع کار مورد نظر دانشجو می­باشد. افراد تحصیل کرده گاها به دو گروه تقسیم می­شوند: علاقه مند به کار آکادمیک ( تدریس در دانشگاه، پژوهش و تحقیق) و علاقه مند به کار اجرا ( شاغل در سازمان­ها).

کسانی که علاقه مند به کار آکادمیک هستند باید به این نکته توجه داشته باشند انتخاب رشته­ی ارشد بسیار برای آن­ها حائز اهمیت می­باشد چرا که درواقع ارشد همانند پلی است برای رسیدن به مقطع دکترا. این بحث دو نکته را بیان می کند: اول آن که رشته­ی انتخابی در رشته دکترا می­بایست با رشته­ی انتخابی در مقطع ارشد هم خوانی داشته باشد. در واقع از لحاظ قانونی افراد به منظور تعیین رشته مقطع دکترا محدودیت انتخاب دارند. برای مثال به منظور ادامه تحصیل در رشته مجموعه مدیریت در مقطع دکترا فارغ التحصیلان رشته حسابداری مجاز به انتخاب این رشته نیستند. دوم آن که فردی می­تواند در آزمون دکترا موفق شود که از زمینه خوبی در آن رشته برخوردار باشد هم به دلیل مصاحبه تخصصی که جهت پذیرش در این مقطع برگزار می­شود و هم به این دلیل که فردی که می­خواهد به دانشجویان دیگر تدریس کند می­بایست خود نسبت به رشته آگاهی کاملی داشته باشد. در نهایت به این دست از افراد پیشنهاد می­شود که تمامی مقاطع تحصیلی را در یک رشته سپری کنند تا به تمامی ابعاد آن رشته واقف بوده و بتوانند مدرس و پژوهشگر موفقی در رشته­­ ی تخصصی خود باشند.

افرادی که علاقه مند به کار اجرا می­باشند می توانند به این نکته توجه داشته باشند که آیا علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع دکترا هستند یا خیر. اگر علاقه مند به تحصیل در مقطع دکترا هستند باید به محدودیت انتخاب رشته در مقطع دکترا که پیش از این توضیح داده شد توجه کنند. ( به منظور کسب اطلاعات در مورد محدودیت انتخاب رشته در مقطع دکترا می توان به سایت سازمان سنجش، بخش دکترای تخصصی، دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دکترا، بخش جداول رشته ها و مواد امتحانی آزمون ورودی دوره های دکتری سال 1392 مراجعه کرد).

 موضوع دیگری که این افراد می­بایست مورد توجه قرار دهند این است که بخش عظیم آموزش که مناسب کار کردن می­باشد در کدام مقطع صورت می­گیرد: کارشناسی یا کارشناسی ارشد؟ یا به عبارت دیگر میزان مکمل بودن رشته مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را مورد توجه قرار دهند.

با بررسی رشته حسابداری بحث فوق را روشن می­سازیم. لازم به ذکر است که دانش حسابداری مورد نیاز برای کار اجرا در مقطع کارشناسی به دست می­آید و آن­چه که در مقطع کارشناسی ارشد مطالعه می­شود غالبا کاربردی نمیباشد ( به غیر از درس حسابداری مدیریت که در مقطع  کارشناسی ارشد تدریس می­گردد که این درس حاوی مباحث پیشرفته حسابداری صنعتی در مقطع کارشناسی و آشنایی با مسائل روز دنیا می­باشد، سایر دروس جنبه کاربردی ندارد). لذا افرادی که علاقه مند به کار اجرا در رشته حسابداری هستند و در مقطع ارشد به این رشته تغییر رشته می­دهند به منظور موفقیت در کار اجرا و هم چنین آزمون کنکور نیازمند مطالعه مباحث تخصصی در مقطع کارشناسی بوده و حتی گاها لازم است که دوره­های مقدماتی و تکمیلی آشنایی با حسابداری را بگذرانند و اما در مورد فارغ التحصیلان رشته حسابداری در مقطع کارشناسی که علاقه مند به تغییر رشته به سایر رشته­ها می باشند، رشته مدیریت مالی به آن ها پیشنهاد می شود چرا که ایران کشوری رو به پیشرفت در بازارهای سرمایه خواهد شد و به همین خاطر کسانی که دارای دانش حسابداری و مکمل آن مالی میباشند بسیار می توانند موفق باشند. البته سایر رشته­های مدیریتی نیز برای آن­ها مناسب است که این امر بستگی به چشم انداز کاری مورد علاقه آن­ها دارد. اگر علاقه مند به کار در بازارهای مالی و موقعیت های شغلی این چنینی هستند رشته مدیریت مالی، علاقه مند به کار بازاریابی می باشند رشته مدیریت بازرگانی و غیره پیشنهاد می گردد. لذا بررسی محیط کاری انتخابی آینده بسیار دارای اهمیت می­باشد چرا که فرد قرار است با این تخصص تا آخر عمر کار کند و می بایست محیط کاری خود را کاملا شناخته و آن را ارزیابی کند.

 

6- تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در چیست؟

شيوه آموزشي و پژوهشي: شيوه آموزشي و پژوهشي، روشي است كه محتواي برنامه آن مشتمل بر واحدهاي درسي و پايان نامه مي باشد. اين شيوه تا سال 1389 تنها شيوه آموزشي در مقطع كارشناسي ارشد در ايران بوده و پذيرش دانشجو در كليه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي كشور فقط به اين روش صورت مي گرفت.

شيوه آموزش محور: تحصيل در اين شيوه با محوريت آموزش و به صورت واحدهاي درسي و بدون پايان نامه بوده كه گذراندن حداقل 2 و حداكثر 4 واحد سمينار (تحقيق و تتبع نظري) الزامي است و در ساير موارد عيناً مطابق آئيننامه آموزشي دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته مي باشد.

شيوه پژوهش محور: شيوه پژوهش محور، دورهاي با محوريت پژوهش است كه دستاورد آن ارائه فناوري جديد، ارائه نظريه و ايده جديد، توليد دانش فني، ثبت اختراع و غيره بوده و مشتمل بر اخذ واحدهاي درسي محدود و الزام به ارايه پاياننامه ميباشد. تعداد واحدهاي درسي در اين شيوه 6 تا 10 واحد است و دانشجو مي تواند هم زمان با واحدهاي آموزشي، واحدهاي پژوهشي خود را انتخاب كند.

 

سوال اساسی که در مورد این شیوه ها پرسیده می شود این است که اگر شیوه آموزش محور انتخاب شود آیا در مقطع دکتری با مشکل مواجه می شوم یا خیر؟

پاسخ به این سوال : از نظر قانونی برای کسی که کارشناسی ارشد آموزش محور یا سایر دوره ها را دارد مشکلی برای ورود به مقطع دکتری وجود ندارد اما به دلیل این که اصولاً مقطع دکتری یک مقطع پژوهشی است برای ورود به این مقطع توانایی داوطلب در پژوهش سنجیده می شود و با توجه به این که پایان نامه کارشناسی ارشد در واقع نوعی یادگیری انجام پژوهش است به عنوان ملاک سنجش این توانایی مورد توجه قرار می گیرد حال این که شیوه آموزش محور پایان نامه ندارد. بنابراین داوطلب عزیز باید این نکته را مد نظر داشته باشد که چون امکان سنجش این توانایی توسط اساتید در شیوه آموزش محور وجود ندارد در صورت انتخاب این شیوه آموزشی باید رزومه پژوهشی قوی تری را نسبت به دانشجویان آموزشی و پژوهشی یا صرفاً آموزشی ارائه نمایند. یعنی می توانند با ارائه مقاله های علمی پژوهشی این نقیصه را برطرف نمایند در غیر این صورت هیچ مشکلی برای ورود به مقطع بالاتر ندارند.

در صورت هر گونه سوال یا نگرانی در این مورد می توانید با ما در میان بگذارید در اسرع وقت همکاران پاسخگوی شما خواهند بود

 

 

پرسش های دیگری نیز بر اساس نیاز در این قسمت قرار گرفته و به آنها پاسخ داده خواهد شد. لطفا سوالات جدیدی را که پاسخ به آنها را احساس می کنید بفرمایید در اسرع وقت در این بخش قرار خواهد گرفت.

 

 

Copyright © 2012: SanjeshServ.ir , all rights reserved
This website was optimized for display sizes 1024 by 768 pixles and up