چهارشنبه ٦ اردیبهشت ١٣٩٦

ورود کاربران

 
 
فراموشی رمز عبور | ثبت نام

سخن مشاور 11 مهم: زبان انگليسي


 
نکاتی درباره مهارت درک مطلب در درس زبان انگلیسی
 
سلام...
تعدادی از شما در رابطه با نحوه ارتقای مهارت درک مطلب پرسیده بودید و ازونجایی که من کتاب خاصی به زبان فارسی پیدا نکردم، یه چند تا نکته رو خودم بر اساس تجربه و مطالعاتم براتون توضیح می دم، متن انگلیسی که در ادامه اومده رو هم مطالعه کنید و چند تا لینک هم ضمیمه کردم.
 
در تیپ سوالات مربوط به reading comprehension مهمه که بدونید چجوری باید جواب سوالات را در متن پیدا کنید. فرصتی برای خواندن کامل متن و درک کامل آن و به نوعی حفظ کردن نکات و بعد رفتن بر سراغ سوالات و جواب دادن تک تک سوالات همزمان با برگشتن به متن معمولاً وجود ندارد. حتی افرادی که سرعت عمل بسیار زیادی دارند نیز اگر اول از متن شروع کنند، زمان کم خواهند آورد و ممکن است یه متن را به طور کامل از دست بدهند.
دو تا مهارت مهم وجود دارند که عبارتند از مهارت skim و scan. در skimming یا به طور سطحی خواندن شما به طور کلی متن را مطالعه می کنید و معمولاً سوالات کلی بدین شکل مطرح می شوند که موضوع کلی متن چیست؟ یا اینکه کدام گزینه بیشتر برای عنوان متن مناسب است. برای جواب گویی به اینگونه سوالات لازم است که متن را به طور کامل ادراک کرده باشید و بتوانید دید کلی و از کل به جز پیدا کرده باشید (به نظر من اینگونه سوالات خیلی ریسک دار هستند و بهتر است تا مطمئن نشده اید، جواب ندهید چون معمولا نمره منفی می آورند)
Scanning  نیز به این شکل است که متن را به صورت کامل و جز به جز مطالعه کنید و تمام نکات را اسکن کنید. اما نکته مهم این است که این کار را اگر از ابتدای امر و قبل از خواندن سوالات انجام دهید ضرر بزرگی را متحمل می شوید چراکه غریب به دو تا سه دقیقه را در هر متن از دست خواهید داد چرا که صرف خواندن متنی کرده اید که از حافظه شما پاک شده و دوباره پس از خواندن سوالات نیاز به مرور دارد. در این نوع از سوالات شما در ابتدا باید کلمات کلیدی خاص را از متن سوال بیابید و به دنبال آن کلمات در متن باشید و پس از پیدا کردن جمله مدنظر تنها با خواندن همان جمله و یا نهایتا یک جمله قبل یا بعد آن، سوال را پاسخ دهید و در واقع فراتر از اینکه مفهوم کلی متن را فهمیده باشید یا نه، صرفاً با پیدا کردن یک جمله ممکن است بتوانید به یک سوال پاسخ دهید.
 
خب پس بهترین روش چیست؟
 
1) اول نگاه کلی و گذرا به همه متن های موجود و برآورد میزان سختی و آسانی متون به ترتیب و انتخاب چهار متن آسان تر و روان تر که بیشتر لغات آشنا به نظر برسند و یا موضوع عجیبی نباشد و قبلا در آن مورد مطالعه کرده باشید.
 
2) به سراغ متن اول بروید. در ابتدا نگاه گذری به سوالات مطرح شده از متن در حد مطالعه متن سوال ( و نه گزینه ها) بیاندازید. سپس کلید واژه های اصلی را در سوال مشخص کنید و دور آنها دایر بکشید.
3) متن را skim کنید و به صورت گذارا بخوانید. هر زمان که به کلمات کلیدی موجود در متن که مشابه سوالات بود رسیدید، بلافاصله به سوال برگردید و سوال را دقیق تر بخوانید و گزینه را مطالعه کنید و دوباره به همان جمله در متن برگردید  و scsn  کنید و دقیق تر متن را بخوانید و به جزییات توجه کنید و جواب را مشخص کنید و دوباره به مطالعه ادامه مطلب بپردازید. ( در این مرحله می توان به گونه دیگر هم عمل کرد و صرفا در طی مطالعه سطحی متن، کلید واژه ها را مشخص کنید و پس از خواند کامل متن به سوالات برگردید اما در این حالت دو تا سه دقیقه شما به هدر می رود.)
4) در آخر سوالات کلی را جواب دهید که متن درباره چه موضوعی است و یا عنوان مناسب متن چیست.
5) بعد از جواب دادن چهار متن و صرف 35 تا 40 دقیقه زمان و پاسخگویی به حدود 15 سوال از 20 سوال با اطمینان بالای 80 درصد می توانید از درس زبان بگذرید و به بقیه دروس برسید. در این حالت ذهن شما آرام شده که زبان را 40 تا 50 درصد جواب داده اید و حداقل ها را کسب کرده اید.
6) در انتهای آزمون معمولاً بیست تا سی دقیقه زمان باقی می ماند که در این حالت می توانید ابتدا دروس را مرور کنید و سپس دو متن سخت تر را که در ابتدا بر اساس ظاهر متن ها مشخص کرده بودید را آغاز کنید و هم زمانتان را زیاد از دست نداده باشید و هم خیالتان از پاسخگویی به بقیه دروس راحت باشد.
نکته:
·        این روش تمرین می خواهد. باید حداقل با ده متن آن را امتحان کنید تا سرعت عمل شما بالا بیاید.
·        همیشه به خاطر داشته باشید که در درس زبان حدسی به هیچ وجه پاسخ ندهید.
·        سعی کنید حداقل 30 تا 40 درصد زبان را جواب دهید تا در رقابت موفق عمل کنید.
برای مطالعه بیشتر حتما حتما حتما متون زیر را بخواهید...
در صورتی که سوال براتون پیش اومد مطرح کنید. خوشحال میشم نظراتتون رو درباره استفاده از این روش بدونم ... اگر تجربه جدید و شخصی داشتید که می تونست کمک کننده باشه، مطرح کنید.
 
 
 Reading Comprehension Exercises – Skimming and Scanning
 
Learning to read in the two following ways is important. Here are some hints and tips to help you succeed when you face reading comprehension exercises to be done with a time limit.
Time yourself in every step and keep a record of your marks, so you notice your progress.
There are two types of questions in Reading Comprehension exercises: one type are the Skimming Questions. They test your general understanding of the text, e.g. what the topic is, what the main ideas are, what the point is in this or that part or the whole text... You cannot answer these questions correctly if you skip Steps 1 and 2 below, unless the text is really easy for you. The other type is the Scanning Questions. These don't require general understanding. They require that you find the specific information you are asked about, e.g. a specific amount, a specific word...
Although in the exam you may decide to skip some parts of this technique, please follow all the steps for the time being, till you get enough practice, till you are good at this technique. The more difficult the text is, the more useful the technique is. But to master the technique, you need to use it also with texts you find easy to understand.
Step 1: Where we are
Skim (read fast) the title, the instructions and the comprehension questions trying to underline (really fast) key words. You'll finish this underlining/comprehension activity in Step 3.
Step 2: Skimming
Skim the text (for, say, 750 words, it should take you about 3 minutes - you can only achieve this mark if you practice a lot, so remember it is a process, and write down your marks so you can notice your progress). In your skimming you should identify:
point the kind of text (different texts organize information differently, e.g. a news item has the important information at the beginning, in an essay you can find it in every topic sentence at the beginning of paragraphs, and if we know about that, we can be quicker finding the info we need) 
point the topic 
point and the approach or the main thesis.
If you can identify other things, ie understand more, great. But remember to notice what is mentioned above.
Some Tips to Skim Well! 
Skimming the written text is like jumping from stepping stone to stepping stone! You don’t have to read all the words, for instance, in examples or the chunks you know are developing ideas which have been mentioned in the topic sentence. You should pay more attention to the initial and ending sentences in the text and in the paragraphs, because those sentences usually tell you what the topic in the paragraph is. You should pay more attention to what look like key words, e.g. words that belong to the same world (semantic field) as the topic. The title and the intro will be important to notice because they give you the topic and the tone. They are relevant to get the general idea. The ending too, but the text might not be complete, so we cannot always count on this (notice it!). Then if it’s a kind of essay or article, there will be topic sentences (what the paragraph is about) at the beginning of paragraphs and at the end a kind of concluding sentence or introduction to the next point in the next paragraph. (For more on opening sentences, topic sentences and closing sentences, check out the Writing section at Talking People).
Step 3: the Questions
Have another quick look at your questions. A quick and careful look, and if they are difficult to understand, take your time, make it less quick, but as careful! Underline key words, so that when your eyes jump from the text to the questions, it'll be easier for them to find the place they need to stop at! If you have questions with options and the options seem to be all true, work out where the contrast is, because you need to chose the most appropriate option.
Step 4: First Scanning – To work!
Read slowly, carefully. Take your time. With practice, you'll gain speed even if you don't intend too. (Remember to jot down the time each process takes you). Be aware of which chunks you understand well and which seem to be difficult. Read them all carefully, trying to understand, but don’t spend your whole life on the difficult ones, because you’ll go back to them in your second scanning. (That’s why we do a second scanning.) Answer the easy questions. Re-read carefully the others, thinking about the whole text if necessary (sometimes going back to the whole picture helps us realize what we need to look for).
Some Tips!
Underline with short lines, or if you are not too sure, just mark with a dot on the margin, the area where you think some answers might be (First Scanning). You can also write the number of whichever question on the margin in the area you think the answer may be, before underlining the answer in the text. This "light highlighting" will save you time later on. You can also underline key words/points, but not complete sentences, in case that is not the answer and later you get all mixed up about it!
Step 5: Second Scanning – Think over the parts you didn’t understand 
In the second scanning (and third, fourth… if you’re practicing), you should try to solve the hardest parts and answer those questions. Keep in mind something: re-reading the easy parts (much more quickly than the hard parts) may be necessary because those ideas may help us to understand the difficult parts. Trust me on this!
Step 6: Check Your Answers (and copy them on the appropriate space, if appropriate) 
You have to be quick. Read again your answers, including the easy ones, to check everything is OK. In our tests, you usually get 1 minute to copy your answers in the appropriate space for answers.
And remember, you cannot be good at something without training (practice). It's not enough to understand things, or to "know them". You have to be good at putting them into practice!
 
 
How to Do Skimming in a Reading Comprehension Test
 
To skim is to read quickly, looking for main ideas in a text. Your main objective should be to understand the main point of the text, not minor details. Effective skimming increases reading speed and understanding, making you more efficient at learning material and completing research.
Step 1
Read the title and any subtitles to obtain clues about the nature of the text. Titles will indicate whether a text is persuasive, informative or narrative. Figuring out the type of text will help you determine what kind of purpose it will have and what kind of information you will need to glean from it. For example, in a persuasive text, you will need to locate the argument.
Step 2
Read any comprehension questions included with the text. You only need to read enough to answer the questions, so knowing the questions ahead of time can help you filter your reading. If a question asks for a specific fact, such as a date or name, quickly locate the information in the article and move on to the next question, before reading the text in full.
Step 3
Glance over each paragraph in the text, paying closer attention to the first sentences of each paragraph, which are often topic sentences. Also, look at the last sentence in each paragraph, which summarizes or concludes the ideas in the preceding sentences.
Step 4
Verify your answers by reading the sentence where the answer is located. When skimming, you are reading quickly and can easily overlook or the misinterpret the context that surrounds a piece of information. A writer may introduce a date or idea, but then declare it to be someone else's and present her own theory. Read the sentence where the information is found, as well the sentences before and after, to confirm your answer.
Links
 
 

    

Copyright © 2012: SanjeshServ.ir , all rights reserved
This website was optimized for display sizes 1024 by 768 pixles and up