دوشنبه ٧ فروردین ١٣٩٦

ورود کاربران

 
 
فراموشی رمز عبور | ثبت نام

چگونه کارآفريني بخوانيم


داوطلبان عزیز

با سلام

کارآفرینی یکی از رشته های نسبتا جدید در حوزه مدیریت است. و یکی از دروس اصلی این رشته، در کنکور کارشناسی ارشد، درس کارآفرینی می باشد. که این درس شامل مباحثی مانند مبانی، مفاهیم، نظریات و انواع کارآفرینی، مدیریت کسب و کار و مهارت های لازم برای راه اندازی کسب و کار و ... می شود.

مهمترین ویژگی درس کارآفرینی تنوع مطالب در عین سادگی آن است درضمن این درس و در کل این رشته تحصیلی رشته ای به اصطلاح میان رشته ای استبه طوریکه  ترکیبی از مباحث مدیریتی، منابع انسانی، اقتصاد، بازاریابی، روانشناسی نیز در آن دیده می شود. اما به طور کلی گرچه این رشته ترکیبی از علوم ورشته های متنوع است اما عمیق نشدن مطالب خود می تواند دلیلی بر سهولت این درس یا رشته برای داوطلبان باشد، تا با مطالعه مناسب و نه چندان عمیق از این درس نتیجه دلخواه را بگیرند.

از نظر شغلی دانش آموختگان رشته کارآفرینی علاوه بر اکتساب مهارت های لازم برای راه اندازی کسب و کار شخصی می توانند به عنوان کارآفرین سازمانی برای راه اندازی بخش ها و کسب و کارهای جدید درون سازمان ها و با حمایت آنها اقدام نمایند. از سویی دیگر با توجه به ایجاد واحد یا بخش کارآفرینی در ساختار اکثر سازمان ها و نهادهای کشور نیاز به فارغ التحصیلان این رشته در عرصه های شغلی کشور  گسترش خواهد یافت. در ضمن با توجه به ورود این رشته تحصیلی به ساختار آموزشی اکثر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وجود فارغ التحصیلان این رشته به عنوان مربیان و اساتید کارآفرینی در نهادهای علمی را در پی خواهد داشت. لازم به ذکر است با توجه به میزان علاقه و ظرفیت های لازم برای راه اندازی کسب و کار بین اقشار مختلف جامعه در کشورمان نیاز به متخصصان کارآفرینی جهت مشاوره برای راه اندازی و توسعه کسب و کارها بیش از پیش احساس می شود. به طور کلی به نوپا بودن رشته کارآفرینی و پیرو آن اشباع نشدن شغلی و همچنین و ظرفیت های قبولی مناسب در دانشگاه های مطرح کشور همچون دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی و ... ، این رشته می تواند برای داوطلبان فرصتی مناسب و قابل توجه باشد.

 


 

منابع پیشنهادی:

1.                  کتاب مبانی کارآفرینی، سید محمد مقیمی، محمود احمدپور. انتشارات فراندیش، چاپ هشتم، سال 1388 (اصلی)

2.                  کتاب تعاریف، نظریات، الگوها، محمود احمدپور داریانی. چاپ نهم، انتشارات جاجرمی سال 1389 (اصلی)

3.        کتاب جامع کارآفرینی،  محمود احمدپور داریانی، بهروز جمالی، احسان قاسمی، انتشارات فرهنگ سال 1389(درسی و  تست)

4.                  کتاب کارآفرینی پیشرفته،  محمود احمدپور داریانی، علی ملکی، انتشارات راه دان، سال  1389(اصلی)

5.                  تئوريهاي كارآفريني، محمود احمد پور دارياني،محمد كاظم نصيري،انتشارات راه دان، 1390 (اصلی)

6.                   کتاب 1000پرسش، 10 آزمون کارآفرینی، احسان قاسمی، فاطمه صیادی، انتشارات مهربان، سال 1392(تست تشریحی)

 

نحوه مطالعه:

بخش های مختلف منابع ذکر شده با یکدیگر مشترک است و داوطلب با اتمام مطالعه هر کتب و مطالعه کتابی دیگر بازنگری بر مباحث مشترک را داشته و به تدریج بر این مباحث مهم و مشترک اشراف خواهد داشت. در ضمن پیشنهاد می شود که پس از مطالعه یک یا در نهایت دو کتاب به سراغ تست های سال های قبل و کتاب تست های موجود بروید چرا که این درس نیز مانند سایر دروس رشته های مدیریت بخش قابل توجهی از تست های آن عیناً یا بسیار شبیه به تست های سال های قبل است که همانطور که گفتیم تکرار تست زدن می تواند بسیار اثربخش باشد. حتی با مطالعه تست های سال قبل متوجه خواهید شد برخی فصول کتاب های مربوطه یا بخش های مشخص بارها به عنوان منابع تست ها کنکور مطرح شده اند.

نکته بسیار مهم: پس از مطالعه حتی روزنامه وار یک یا دوکتاب می توانید مباحث و منابع مهمی که نظر طراحان کنکور در سال های مختلف را جلب کرده استخراج کنید. و با اشارف بر این مباحث مشترک بخشی از درصد قابل توجهی از امتیاز این درس در کنکور را برای خود تضمین نمایید توجه داشته باشید که شما تقریبا قادر نخواهید بود تمامی سوالات این درس در کنکور را پاسخ دهید پس بنابراین بهتر است بر بخش مشترک سوالات کنکور سرمایه گذاری کنید و بر آن مسلط گردید تا درصد بالا و مناسب ممکن را بدست آورده و قبولی خود را بیشتر تضمین نمایید. 

Copyright © 2012: SanjeshServ.ir , all rights reserved
This website was optimized for display sizes 1024 by 768 pixles and up